Rabu, 26 Januari 2011

Malaysian Malaysia D.A.P DAN P.A.P

Tulisan berikut disedut dari tulisan blog Kuda Kepang berjodol, "Pemuda BN akan huraikan konsep Malaysian Malaysia?"

Setelah Singapura diusir keluar dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, Setiausaha Agung PAP atau PETIR, merangkap Perdana Menteri Singapura ketika itu, LKY, membuat kenyataan bahawa konsep Malaysian Malaysia akan terus diperjuangkan oleh penyokong-penyokong partinya di Malaysia.

Kenyataan LKY ini memberikan mesej, walaupun PAP sudah terkeluar dari Malaysia, konsep Malaysian Malaysia dikatakan akan diteruskan oleh DAP. Hakikat ini diperjelaskan oleh Dewan Masyarakat Februari 1975, seperti berikut:

Sebenarnya, pemisahan Singapura dari Malaysia sama sekali tidak menamatkan kempen Malaysian Malaysia. DAP yang lahir sebagai “anak PAP” hasil daripada pemisahan itu terus memperjuangkan matlamat PAP itu.

Alex Josey

Oleh itu, apakah yang dikatakan konsep Malaysian Malaysia? Salleh Yusof dalam Utusan Melayu 8 Ogos 1965, menyatakan bahawa Malaysian Malaysia adalah konsep perjuangan untuk menghapuskan hak-hak istimewa Melayu – walaupun PAP setuju dengan Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan, tetapi ia tidak setuju cara pelaksanaannya.

Tetapi, siapakah yang sebenarnya mengilhamkan konsep tersebut? LKY atau Alex Josey, wartawan Yahudi yang menjadi penasihat politik LKY?

Menurut Ong Eng Guan, Setiausaha Agung Parti Rakyat Bersatu Singapura, konsep Malaysian Malaysia dicipta oleh LKY selepas beberapa bulan kembali dari satu lawatan ke Australia dan New Zealand dalam tahun 1965.

Apakah motif kenyataan Eng Guan itu? Adakah beliau cuba menyampaikan mesej bahawa konsep Malaysian Malaysia sebenarnya ilham Alex Josey?

Kalau bukan demikian niatnya, mengapakah beliau secara sukarela menyatakan bahawa Alex Josey pernah bekerja di Palestin?

Adakah kerana Alex Josey mempunyai pengalaman yang luas untuk “memecah-belahkan bangsa-bangsa di sana? Dan, akibatnya, Palestin kini terbahagi dua – Israel dan Jordan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan