Sabtu, 29 Januari 2011

MELAYU PERLU BERSATU

Dalam perjuangan kita perlu semangat dan azam. Dalam semangat kita perlu ada cita-cita. Tanpa cita-cita kita tidak akan ada matlamat. Hari ini kita rasa kita gagah kerana kehebatan orang terdahulu yang menghadiahkan satu pusaka cukup bernilai kepada kita. Namun hari ini juga kita terleka dan akhirnya kita semakin tertindas dan ditindas tanpa kita sedari. Ke mana arah yang sepatutnya dituju, mana arah yang menjadi penentu perjuangan orang-orang Melayu?

Barangkali sudah tiba masanya untuk semua pemimpin politik Melayu bersama-sama memikirkan mengenai survival orang Melayu dengan mengambil pendekatan merentasi sempadan politik yang selama ini telah menjadi pemisah kepada penyatuan bangsa. Percayalah, hari ini sebagai anak bangsa melayu yang hidup di bumi bertuah Malaysia ini kita harus berani untuk terus menjulang warisan pusaka bangsa. Biar ditentang apa jua jangan sesekali kita berpatah, ingatlah jangan kerana kita disergah kita terus melatah. Orang sekeliling ingin melihat dimana letaknya jati diri anak melayu.

Apakah kita ingin ditertawakan oleh orang lain yang sememangnya ingin melihat kita melatah bila disergah. Tiada kemerdekaan tak mungkin dapat kita kecapi segala kejayaan yang kita genggam bersama. Biarpun kejayaan individu yang dilakar atas usaha sendiri mahupun kejayaan kumpulan-kumpulan tertentu. Tanpa satu kebebasan yang mutlak sudah pasti apa yang ingin dilaksanakan mendapat tentangan yang amat memeritkan.

Tiada ulasan:

Catat Komen